Assessing the Communicative Functions Experienced by Sudanese Learners
of English at Tertiary Level
By: Dr. Omer
Elsheikh Hago
Taibah University
KSA
Abstract
This study aims at
assessing the communicative functions experienced by Sudanese Learners of
English at tertiary level when using grammatical structures communicatively.
So, it was devoted to discuss the role that grammar plays in models of
communicative competence. At
the same time the study explains the role of grammar in communicative purposes.
The results obtained are: Sudanese
students are incompetent in using
grammar well enough for some real-world purpose. Grammar
plays a role in
language communicative competence for the learners of English language. Learners’
mastery of the language communicative ability is affected when language
learners are unable to successfully communicate in L2 without cultural
knowledge of what is considered appropriate according to a particular context
in the target language. In this study, three dimensions were made to add extra
communicativeness to the teaching syllabus. They are not new ideas for L2
teaching, but each one of them has a place in Communicative Language Teaching
and will help language learners acquire the knowledge of appropriateness in all
facets of their target language. Language communicative ability should be
assessed along three dimensions: linguistic form, semantic meaning and
pragmatic use.
المستخلص
تهدف هذه الدراسة إلى تقويم الوظائف الاتصالية لدى طلاب اللغة الانجليزية السودانيين بالتعليم العالي عندما يستخدمون التراكيب النحوية لأغراص اتصالية. لذا، خصصت هذه الدراسة لمناقشة الدور الذي يلعبه النحو في نماذج من الكفاءة التواصلية. في الوقت نفسه أوضحت الدراسة دور النحو في الأغراض الاتصالية. و توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: لم يكن الطلاب السودانيون بالكفاءة التي تمكنهم من استخدام القواعد لبعض الأغراض في الواقع الاتصالي الحقيقي. يلعب النحو دورا في كفاية اللغة الاتصالية لدى طلاب اللغة الانجليزية. يتأثر إتقان القدرة التواصلية لدى المتعلمين عندما لا يستطيعون التواصل باللغة الثانية في غياب المعرفة الثقافية و التي تعتبر مناسبة وفقا لسياق معين في اللغة المستهدفة. في هذه الدراسة، قدمت ثلاثة أبعاد لجعل منهج التدريس أكثر اتصالية. فهي ليست أفكار جديدة لتدريس اللغة الثانية، ولكن كل
واحد منها لديه مكانة في تدريس اللغة الاتصالية، وسوف تساعد متعلمي اللغة على
اكتساب معارف التواصل المناسبة في جميع جوانب اللغة المستهدفة. وينبغي تقييم القدرة التواصلية للغة على ثلاثة أبعاد: الشكل اللغوي، المعنى الدلالي والاستخدام العملي.
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق